tisdag 11 november 2008

Välkomna!


Hej och välkomna till min blogg där jag har tänkt dela med mig av mina erfarenheter i mitt jobb som fredsobservatör för Kristna Fredsrörelsen i Chiapas, Mexiko. Jag kommer sammanlagt vara ungefär fem månader i Mexiko och innan har jag också arbetat som fredsobservatör i Guatemala i nära fem månader.

I Chiapas utgör vi fredsobservatörer en preventiv närvaro i byar. På plats koordineras arbetet av Centro de Derechos Humanos Fray Bartolomé de las Casas (FrayBa). Vårt arbetes övergripande målsättning är att förebygga och dämpa våld och att skapa förutsättningar för fred och fredlig hantering av våldsamma konflikter i de områden vi arbetar i.

Vi fredsobservatörer har tre huvudsakliga uppgifter:
- att påverka olika aktörers handlingsutrymme; öka befolkningens och minska aggressorns
- att samla och sprida information (internationellt och nationellt)
- att ge moraliskt stöd, hopp

De synpunkter/reflektioner som uttryckts i den här bloggen är personliga och delas inte nödvändigtvis av min arbetsgivare. För mer information om Kristna Fredsrörelsens arbete, se http://www.krf.se/.

Inga kommentarer: